Mapa svetového obchodu sa zmení: Sebestačnosť v oblasti energetiky a dopravy pomôže európskemu priemyslu

Vplyv dekrétov prezidenta USA týkajúcich sa ciel na domáci priemysel a súvisiaci trh s priemyselným priestorom zatiaľ nemožno predpovedať - aj preto, že pre EÚ boli odložené na začiatok júla. Nariadenia Donalda Trumpa a jeho administratívy sa naďalej vyvíjajú, majú vplyv na stále rôzne odvetvia a - čo je najdôležitejšie - pravdepodobne nebudú konečné. Podľa poradenskej spoločnosti 108 REAL ESTATE je však na obzore niekoľko významnejších zmien. Európa sa začne viac zameriavať na nových obchodných partnerov pre predaj a dovoz vrátane užšej spolupráce medzi európskymi krajinami.
Konkurencieschopnosť Európy na svetovom trhu ovplyvní aj vyššia miera energetickej sebestačnosti. Patrí sem aj častejšie využívanie solárnych panelov alebo tepelných čerpadiel na pokrytie energetických potrieb priemyslu, či už ide o výrobu alebo skladovanie. V Českej republike je už niekoľko rokov jasne viditeľný trend certifikácie budov podľa BREEAM. To je jeden z dôvodov, prečo sa spoločnosť 108 REAL ESTATE rozhodla prehodnotiť metodiku klasifikácie budov a tento trend lepšie zohľadniť.
"Možno sa stotožniť s výrokom jedného z popredných svetových ekonómov, že éra globálnej ekonomiky, ako sme ju poznali, sa skončila. Ak sa situácia nevyhrotí a krajiny sa nevydajú cestou izolácie, Európa má veľkú šancu posilniť sa na svetovej mape výroby a obchodu,"
Jakub Holec, generálny riaditeľ spoločnosti 108 REAL ESTATE. Naplnenie tohto scenára je podmienené viacerými faktormi. Patrí medzi ne zabezpečenie dodávok strategických nerastných surovín a ďalších materiálov, spomínaná väčšia energetická sebestačnosť či spoločný prístup k rozvoju obchodných dohôd vo svete. Na tomto procese už Európska komisia pracuje.
Ďalším spôsobom je väčšie využívanie diaľkovej železničnej dopravy pre dodávateľské reťazce. Dôvody sú hospodárske aj strategické - prepojenie prostredníctvom vysokorýchlostných tratí je dôležité pre celkovú spoluprácu európskych ekonomík, ale aj pre spoločnú obrannú stratégiu. Práve tento nový druh tovaru by mohol nahradiť uhlie a iné konvenčné komodity, ktorých je po železnici čoraz menej. Údaje na rok 2024 potvrdzujú klesajúci objem železničnej dopravy v Českej republike.
Ak existuje nejaký aspekt trhu s priemyselným priestorom, ktorý sa zdá byť v budúcnosti len ťažko udržateľný, je to nákladná doprava. Neustále si vyžaduje nové investície do výstavby a opráv dopravných stavieb. Je závislá od ceny a dostupnosti fosílnych palív. Okrem toho tento sektor, ktorý bude v roku 2023 predstavovať takmer 6 miliónov nákladných vozidiel v Európe, trápi nedostatok vodičov. Podľa prepočtu, ktorý Európska komisia uverejnila v štúdii "Na ceste pre Európu 2024 - 2029", môže jeden vodič nahradiť až 40 vodičov nákladných vozidiel. Okrem toho obyvateľstvo vníma kamiónovú dopravu negatívne a pre bežných vodičov predstavuje stresový faktor.
"Samozrejme, najmä logistika sa bez tohto druhu prepravy tovaru ešte dlho nezaobíde. Zároveň však musíme mať na pamäti záväzok, že do roku 2030 bude podiel železničnej dopravy na logistike 30 %. Aj keď existuje vysoká pravdepodobnosť, že tento cieľ bude časovo posunutý, už teraz vidíme na celom európskom kontinente zámer investovať do tohto druhu dopravy,"
hovorí Michal Bílý, vedúci výskumu 108 REAL ESTATE, podľa ktorého objem tovaru a komodít prepravovaných po železnici v Českej republike v roku 2024 pravdepodobne dosiahol svoje minimum a začne rásť.
Niektoré veľké logistické spoločnosti už na túto výzvu zareagovali. Napríklad spoločnosť DHL sa prihlásila k tejto transformácii celého odvetvia, pričom poukázala na to, že preprava tovaru po železnici produkuje len pätinu skleníkových plynov v porovnaní s nákladnou dopravou. Je to v súlade s novou stratégiou EÚ pre čistý priemysel z februára tohto roku.
Problémom, ktorý bude musieť Česká republika veľmi rýchlo vyriešiť, je nedostatočná kapacita na úrovni elektrifikovaných a najmä (vysoko)rýchlostných železničných tratí. Podľa údajov z konca roka 2023 bol podiel elektrifikovaných tratí v Českej republike len 34 %. Na Slovensku to však bolo 44 % a v Poľsku dokonca 62 %! Vysokorýchlostné trate, s výnimkou dvoch úsekov v Poľsku, v strednej Európe úplne chýbajú. Úseky Nezamyslice - Kojetín a Kojetín - Přerov sa však majú začať stavať v tomto roku. Pomôžu tak prepojiť napríklad komplex Panattoni Amazon a ďalšie budovy triedy A+. Železničná správa a ministerstvo dopravy však oznámili zmenu: namiesto 320 až 350 km/h majú nové trate vrátane úseku z Přerova smerom na Brno dosahovať nižšiu rýchlosť 200 km za hodinu.
Z hľadiska logistiky je na postupný prechod nákladnej dopravy na železnicu opäť najlepšie pripravené Poľsko, ktoré má viac ako štyridsať nákladných terminálov. V Českej republike sa podľa dostupných štúdií tento logistický uzol zatiaľ nerozvíja do potrebných detailov. A to napriek tomu, že ambíciou napríklad pripravovaného vysokorýchlostného terminálu Praha východ v Nehvizdoch je čiastočne nahradiť leteckú dopravu.
"To je samozrejme výzva aj pre špedičné služby. Tento faktor je však v dostupných štúdiách skôr zanedbávaný. Vidíme dôraz na osobnú dopravu, nákladná doprava zatiaľ v prezentáciách nie je prítomná. Vďaka blízkosti diaľnice D11 sa však aj priamo ponúka. To je impulz pre developerov, logistických operátorov a spoločnosti zaoberajúce sa železničnou dopravou, aby aktívnejšie presadzovali svoje požiadavky a potreby u investora, ktorým je Správa železníc." dodáva Michal Bílý zo spoločnosti 108 REAL ESTATE.
Podľa 108 REAL ESTATE sa zmení skladba a najmä objem tovaru a komodít prepravovaných po železnici. Okrem iného bude mať veľký vplyv logická snaha Európskej únie o väčšiu sebestačnosť v oblasti strategických surovín - či už ťažených na území EÚ alebo dovážaných z iných krajín.
"Ak budú nové železničné spojenia sprevádzané prijateľnou finančnou ponukou, mnohé logistické spoločnosti budú vďaka rýchlosti a spoľahlivosti motivované zmeniť svoje modely. Dôležitý zostane aj environmentálny aspekt, ktorý je najlepším aspektom železničnej dopravy s jej prepojením na cenovo dostupnejšiu a čistejšiu energiu. Nehovoriac o dôležitých impulzoch pre regionálny rozvoj, zamestnanosť a medzinárodnú spoluprácu vo všeobecnosti,"
Jakub Holec, generálny riaditeľ spoločnosti 108 REAL ESTATE, ktorá spracovala dostupné informácie a prognózy do najnovšej štúdie Developers Report 2024/2025 pre Českú republiku a Slovensko.